Samakah koperatif dan kolaboratif?

Samakah koperatif dan kolaboratif?

Apa bezanya pembelajaran koperatif dan pembelajaran kolaboratif? Pernah saya mengajukan hal ini kepada pensyarah saya. Penerangan yang diberikan tidak memuaskan hati saya. Anda diluar sana, terutama guru, pernahkah anda mendengar kedua-dua jenis pembelajaran ini? Sebelum saya membuat penyelidikan tentang pembelajaran koperatif dan pembelajaran kolaboratif saya membuat andaian saya tersendiri dengan menimbulkan beberapa persoalan. Inilah jawapan kepada persoalan-persoalan yang saya timbulkan.

Dengan mengklik pautan di bawah ini, anda juga akan dapat jawapan-jawapan mengenainya.

http://www.teachersrock.net/B%20&%20B%20K%20&%20K.htm

 

Dihasilkan oleh :

Hjh Milakarmilah bte Hj Matamin

Sejauhmanakah pembelajaran koperatif dilaksanakan di dalam bilik darjah?

Ada sebilangan suara mengatakan pendekatan yang menggunakan pembelajaran koperatif di dalam bilik darjah ialah mengumpulkan pelajar dalam kumpulan kecil untuk duduk bersama-sama, berkongsi bahan pembelajaran dan berinteraksi sambil menyiapkan tugasan yang diberikan guru. Namun, pengertian pembelajaran koperatif itu lebih meluas lagi. Oleh itu, dengan sedikit penerangan di bawah ini dapat memberikan panduan kepada para guru untuk mematuhi lima komponen seperti yang terdapat di dalam pembelajaran koperatif kerana menurut Syafini (2010) mengatakan bahawa  jika terdapat kepincangan dalam salah satu elemen yang terdapat dalam pembelajaran koperatif semasa proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan, maka proses pengajaran dan pembelajaran itu tidaklah dianggap sebagai pembelajaran koperatif.

Baca selanjutnya… Continue reading